Hösten 2010 (har börjat)

Ny höst, nytt kapitel. Hösten brukar bli en start på en förändring i livet, nya klass, ny skola, eller nytt land kanske?
För ett år sen hade jag ganska nyligen bestämmt mig för att tillbringa 3 månader i New York, en månad senare befann jag mig på en helt ny kontinet med helt nya vardagsrutiner. I höst stannar jag i Sverige. Tillskärarakademin kommer bli mitt vardagliga och förhoppningsvis överbraiga tidsfördriv.

I förrgår började skolan, en början för en grupp nervösa kreativingar. Det var ganska komiskt att man direkt såg vem som skulle gå på just den skolan bara av första intrycket. Jag kan inte låta bli att undra om det syns på mig med. Efter uppropet hade vi fått våra klasser tilldelade och i min klass, även de andra klasserna, var en salig blandning av personligheter och stilar. Runt bordet satt en manlig hippie med 70tals stil, en hockeygalen tjej med knallrött läppstift och piercings som brydde ansiktet, en tyst ljust rosaklädd tjej, en prydlig kille med lite asiatiskt utseende, samt ca 6 stycken andra starka personligheter.

I går kickade skolstarten igång på riktigt. Under min knappt 4 timmars långa lektion hann vi med en genomgång i måttagning, ta mått själv, ha genomgång av grunmönsterdel bak, samt rita upp denna tre gånger, två små plaggskisser samt rita bakstycket på stort papper. Under fikapausen, som strängt var tilldelade 10 min, blev det sportsnack för hela slanten, oväntat. Hippiekillen visade sig dessutom vara gammal hockeyspelare. Åh vad jag älskar blandning av folk! Känslan efter första dagen var att jag kommer lära mig mycket här, både om människor och en väldig massa mönsterkonstruktion, teckning och detaljsömnad. Idag står modeteckning på schemat, i 4 timmar, ska bli kul!

Efter teckningspasset blir det till att ta bussen direkt till Sabina där det senare vankas utgång till resturant för att fira att Anna kommit hem från New Jersey och att Svenja är här från Tyskland! Åhå, har saknat tjejerna så. Sist vi träffades var när vi röjde på dansgolven i Brooklyn, precis innan jag åkte hem i vintras. Misstäner att det blir en Brooklynreprisbarrunda i skåne i helgen! Ska iallafall bli övergalet kul att träffa dem ikväll!

Nu väntar det en höst, alldeles snart, full av ny kunskap, nya människor och nya rutiner. And I love it!

Ha det överbra!
//Katti






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0