Urban Outfitters och filmkostym

Hej alla sveor!
Idag har det hänt en del här. Dagens första möte var med regisören Stevie, som jag ska göra kostymer till. Vi började med att disskutera karaktärerna och vilken som jag kände mest för att göra kläder till. Hon berättade lite mer om filmens handling. Storyn utspelar sig i en ganska tidlös tid och handlar om att jorden har utsats för en stor brand. Kvar är bara några fåtal männsikor och det är dem filmen kretsar om. I slutet dör alla utom 2. Dvs det är en väldigt dramatisk handling. Jag valde att göra kläder till en liten flicka, som lever i sin fantasi med sina "ragdolls". Hon spenderar den mesta av sin tid på stranden. Kläderna karaktärerna har på sig "har dem hittat i förfallna hus, sjukhus osv".

Filmen kommer inte vara en inspelad film. Varje scene kommer att fotas i svartvitt. Bilderna kommer senare sättas ihop till en "seriebok". Ni som har sett filmen "Psycho" i bokform vet vad jag menar. Eftersom bilderna kommer tas i svartvitt kommer kameran bli ett verktyg för mig som jag hela tiden måste använda när jag sätter ihop olika tyger för att se hur nyanserna gör sig med varandra. Detta är ett klädprojekt utöver hur jag brukar jobba, så det ska bli intressant och förhoppningsvis lärorikt.

Jag och Steavie bollade idéer en stund. Jag fick ganska fria händer och började skissa fram lite idéer. Eftersom kläderna flickan ska ha på sig "ska ha varit använda" gick vi till en second hand affär idag och köpte lite grundplagg att jobba med. Jag gjorde revor i plaggen för att sedan laga dem igen. Jag fick helt enkelt göra historian från början, själv. Jobbar med ett linne, en klänning och material av en bebisklänning. Svårt att förklara. Ni får se resultatet om nån vecka!

Resten av dagen spenderades i arkivet där jag sydde lite på mitt eget projekt, klänningen. Senare på eftermiddagen kom även designers från Urban Outfitters för att hyra/köpa inspirationsplagg till nästa hösts kollektion. Fick vara med och se hur de jobbade och hjälpa till. Kul!

Efter besöket var jag tvungen att gå hem. Den långsamt krypande halsontet började bli allt mer intensivt. Misstänker att Hayden har delat med sig av sina streptikockor, och har jag riktig otur blir det väl läkare i helgen. Tur att man köpte den där sjukförsäkringen...Så ikväll blir det till att stanna hemma och missa utgången i Lower W
East. Surt. Var riktigt partysugen! Men känner en aning feber i pannan också. Jag har inte tid med att bli sjuk! Hela nästa vecka är uppbokad, måndag-söndag. Massa olika kul jobb och Haloween!

Får iallfall sällskap av Hayden ikväll. Blir nog slappande framför tv:n på hennes rum med Brownies som just nu står i ugnen. Inte helt fel ändå!


Lite av mitt arbetsspace hos Steavie



Lite snabba skisser




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0