Photo shoot in Centralpark

Tjohej, de där engelska inläggen blir nog få...Bara av att tänka på att skriva ett inlägg såhär långt som detta kommer bli, på engelska gör mig lite tröttig. Eftersom det är utgång ikväll så blir det ett piggt inlägg på svenska. Tänkte berätta om fotograferingen jag var med på i onsdags.

Onsdagmorgonen började med ett samtal på mobilen från Evrin (stylist). 30 minuter senare möter jag upp henne och planerna för dagens fotografering för VIP-magasin (herrtidning) smids. Jag hoppar på tunnelbanan med en lista med adresser där jag ska plocka upp saker till fotograferingen.

Första anhallt var 1th Avenue där två stora påsar med kläder hämtas upp hos en vän till Evrin. Snabbt och lätt.

Andra stoppet görs på 5th Avenue. När jag kommer upp från tunnelbanan känns det som att jag har kommit till en annan stad. På ena sidan om mig väller en stor sjö men änder ut sig mitt i en park full med grönska och gula löv. Jag insåg ganska snabbt att detta måste vara Centralpark. På andra sidan om mig står det hästar med vagnar, för dem som vill betala för en rundtur runt New Yorks högkvarter. Jag frågar mig fram efter adressen på kartan (jag frågar nog om vägen minst 3 ggr per dag när jag är i "stan"). På vägen till mitt mål passerar jag gigantiska byggnader, med stora fönster och skyltar med de dyraste märkena. Den nedskrivna adressen visar sig vara en enorm byggnad med dörrvakter och röd matta. Placeringen av byggnaden är snett emot Chanels största butik här i New York. Jag bli insläppt genom dörrarna och lutsad till en disk där jag är tvungen att ange vilken företag jag ska till, vad jag heter, för vem jag hämtar sakerna samt visa ID tillsamman med underskrift. Här snackar vi rikemansföretag med stort kontrollbehov! När alla petitesser är klara får jag besked om att ta en av de tre hissarna längst bort (där var ca 15 hissar efter varandra). Lite smått omskakad trycker jag på knappen för våning 18 och snart står jag utanför "Giuseppe Zanotti Design". Jag får en påse med skor värda tusentals kronor. Kan säga att det var lite skakigt att bära runt på dem sedan.

Sista stoppet blev Lexington Avenue, till en lägenhet där sminkning av modellen pågick för fullt när jag anlända. Jag assisterade och smakrådade Evrin när hon satte ihop outfitsen för plåtningen. 1 timme senare blir det lite bråttom då fotografen inser hur mycket klockan är och att det är bäst ljus utomhus den tidpunkten. Så hela teamet (inkl jag) hoppar in i en gul taxi (första gula taxin i NY!) och åker till andra sidan av Centralpark.

Vädert bestod bra men temperaturerna var låga. Eftersom det var en sommarplåtning blev det snabba byten av outfits för att försöka hålla modellen levande. Jag kände mig lite dum som stod och huttrade i min vinterjacka när modellen bar lika mycket tyg som en baddräkt.

3 timmar och 6 outfits senare var vi klara. För att fira de bra bilderna åkte allihopa till en resturant och åt värmade soppa med jättegott bröd! Nästa taxi plockade upp oss senare och det begav sig till lägenheten för att sortera kläderna som vi använt. Slutligen var vi hemma igen! 10 timmar i kylan sliter!

Det var intressant att få vara med och se till hur de där bilderna i tidningarna verkligen blir till. Oturligt nog hade jag glömt min kamera i arkivet så jag har tyvärr inga egenplåtade bilder att visa. Kommer utan tvekan åka in till Centralpark-området igen, så bilder på det kommer ni att få se framöver!

Nästa plåtning jag ska hjälpa till med är för en modetidning. Denna gång blir det dock fotografering inomhus (skönt!) i studio. Den 27e smäller det!


CentralPark uppifrån!

Kommentarer
Postat av: Ina

Klart du ska dit igen! Du måste foto den bilden jag vill se :D

2009-10-17 @ 14:33:47
URL: http://meraina.blogg.se/
Postat av: Veronica

http://passepartout.webblogg.se/images/2009/hannelip_56866173.jpg

Jag hoppas att du tar det som en komplimang att jag tycker att detta är skitlikt dig! Till och med miljön är ju rätt, haha!

2009-10-17 @ 18:01:34
URL: http://v-schultz.blogspot.com/
Postat av: katti

hihi, tar det som en komplimang! SNygg outfit! O ina, du ska få din bild, jag lovar dig :D

2009-10-17 @ 18:53:17
URL: http://stilikt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0