Linbana, Roosevelt Island, Coney Island och Central Park

Idag har det varit en väldigt oledig ledig dag! Spenderade dagen med att turista runt med Kushla. Vi hann en del..

Dagen började som vanligt med att alarmet på fonen gick igång, och snoozeknappen trycktes ner. Strax efter fick jag ett sms av Kushla som sa att hon blir en halvtimme sen. Perfa, då hinner jag ett par snoozningar till.


Dagen första planerade tur var en sväng till Roosevelt Island. För att komma över East River kan man ta "linbanan", dvs en inglasad korg över vattnet. Turistiga som vi är var detta såklart anledningen till att vi ville åka till den ganska ociviliserade ön. På vägen till linbanan passerade en hel del fancy fancy affärer, eftersom stället i fråga ligger precis intill 5th Av. Vi passade på att slinka in på det stora Bloomingdales på 59th AV och där snackar vi överklass inredning och skyhöga priser på diverse märkesväskor, perfymer, smink, kläder osv. Kul att få se, kommer antagligen åka tillbaka i juletid för att kolla julskyltningen där. Några kvarter bort, precis innan linbanan får vi syn på "Dylan's candy shop", en affär jag har på min "affärer jag måste besöka i New York"-lista. När vi kom in genom dörren möttes vi av söta dofter och musik med godistema. 2 våningar fulla med godis, i alla dess former sträckte sig ut framför oss. Ja, jag kom ut med en påse därifrån..

Vi kom slutligen fram till den där linbanan. Vi drog vårt tågkort i maskinen och satte oss i korgen, som liknade en jättelik skidlift, men inglasad. Snart drog linbanan igång och vi bytade till stående fönsterplats och tog fram våra säkra turistkort: Kamrorna! Många många bilder klickades av under den 5 min långa färden över East River. Tror jag har slagit rekord i foton/minut.  Vi klev av linbanan på ön för en snabb rundtur själva. Vi hittade en jättefin promenadstig precis vid floden. Väldigt bra fotovy också, då man såg Manhattans kant längs med andra sidan av vattnet. Mycket mer än detta, sjukhus, hus och en park hittade vi inte på denna lilla ö. Det köndes också konstig att man slapp tränga sig fram. Jag tror jag såg ca 10 personer under hela promenaden. Det var skönt att vila öronen från allt surr ett tag.

Linbanan bar oss också tillbaka över vattnet. Eftersom vi så lägligt befann oss ett par kvarter från Central Park, bestämmde vi oss för en promenad i det gröna
. Det såg underbart vackert ut med alla fina höstlöv i gul/röda nyanser som bredde sig ut över parken. Vi köpte en varmkorv i koisken nere vid sjön och satte oss vi isrinken och åt medan vi tittade på alla som åkte skridsko. Förstår inte hur de kan hålla isen kall när det fortfarande är 15 grader och sol här. Inte varma 15 grader, men ändå. Om några veckor kommer den stora rinken upp och då ska jag dit med roomisarna och åka!

Lite halvtrötta i fötterna satte vi oss på tåget. Turen skulle ta oss till den lägsta delen av New York (om man bortser från Staten Island). 50 minuter senare hade vi nått målet; Coney Island.
Anledning till detta resmål var att titta på det gamla tivolit från mitten av 1920-talet!! Det står fortfarande kvar, och karusellerna fungerar fortfarande! Dock fick vi ta bilder utanför tivolit eftersom det var stängt för vintersäsongen. Karusellerna såg verkligen ut som man föreställer sig att gamla karuseller ser ut, som på vykort typ. Man fick dock en liten kuslig "skräckfilmskänsla" över halvön. Jag hade inte velat gå där på kvällen, då känsla av att nån läskig clown eller nått liknande skulle hoppa fram. Det kändes inte riktigt verkligt med alla gamla Dinners, karuseller, och lottostånd. Hela Coney Island har fortfarande känslan kvar från tidigt 1990-tal. Men det var häftigt att se och många många bilder togs även här! Precis intill nöjesparken låg en enorm strand. Kushla kände sig genast hemma (hon bor vid stranden i Nya Zeeland) och ville ta en promenad längs vattnet. Vi hittade enorma snäckskal och även ett antal gamla skölpadde skal. Promenaden ledde oss så småningom till bryggan ut i havet. Även bryggan, som så många andra ställen, gav en känsla av att man var med i en film. På vägen ut på bryggan såg vi en modeplåtning på stranden där modellerna hade bröllopskläder. Kanske var det ett bröloppsfoto som togs? Väl ute på bryggan träffade vi en gammal man som började berätta om öns historia. Väldigt intressant men efter 15 minuter började öronen tröttna när han gick över till att förklara hur skepp och slussar fungerar. Men jag tror vi gjorde hans dag när vi ville höra på hans historier!

På tåget tillbaka var vi ganska utslagna och fötterna värkte. En runda till mataffären för att köpa glass och kaffe och sen var vi hemma igen. En intensiv måndag. Not a manic monday.



Den andra liften, sedd från vår.


Utsikten från linbanan

Queenboro Bridge som går paralellt med linbanan. Manhattan bakom.


Central Park


Mer av C-parken


Roosevelt Island amusement park sett från stranden.


Karusell


Sköldpaddeskal


En liten konstbild måste jag få ta med. Fina snäckor!





Kommentarer
Postat av: Line

Jaaa! Jag saknar min fina Katti. Vi ska ha pyjamasparty ju :D

2009-11-17 @ 11:37:24
URL: http://flenkan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0