En arbetsdag hos Stina

Fortsätter med uppdateringen om förra helgen..

Lördag.

Efter en seg lördagsmorgon med onda fötter och inställda tåg, befann jag mig hos Stina i Queens vid lunchtid. Hon mötte upp mig på stationen och vi började dagen med ett välspenderat Bagelköp med kaffe (duktig beroende av de där goda små bröden, och ja, kaffet med…). Efter lite loppisfynd (för Stinas del) var vi hemma i hennes lägenhet, aka frilandsstudio. Efter en installation av hennes nya fynd, gammeldags metallsoptunna, var vi redo för arbetsdagen. Vi började med att göra klart mönstret till Antony’s t-shirt (sångaren i Antony and the Johnsons!) och jag fick lära mig lite knep om hur man förstorar ärmhål och ärmar. Fick även var smakråd till hur vi skulle lägga snitten på tröjorna. Kul!  Efter ytterligare två mönster (tunika och poncho) till Antony hade vi nått dagens mål och mitt huvud var redan fullt med många nyttiga mönsterkonstruktionsknep! Det är så bra med Stina, för hon tar sig verkligen tid att förklara och visa små knep för mig, även om allt tar lite längre tid då. Eftersom klockan inte var så mycket frågade hon mig om det var nått särskilt jag ville lära mig hos henne. Jag gick igenom min lista i huvudet och insåg att hon redan har lärt mig hälften av det jag vill lära mig. Men gylf, krage och skjortknäppning fanns fortfarande på listan. Vi satte oss ner på golvet med Mönsterpapper och penna. En timme senare kunde jag grunderna till både gylf, krage och knäppningen! Gissa vem min favorit är just nu? Har en bok där jag skriver ner alla mönsterknep jag lär mig. Bra att ha i framtiden.

 

Lördagkvällen spenderades halvdöd i sängen. Det blev inte många timmar sömn natten innan. Lite skisser och en bit stickning på min halsduk hann jag dock innan jag dog helt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0