Dagen efter

Efter en helg med 7 timmars tågresa sitter jag här och skriver igen...
Okej, det där var en ganska dålig inledning efter en händelserik helg.
Vi skiter i inledning och hoppar till innehållet, här kommer en snabbresumé från min helg på textilhögskolan i Borås:

Efter en tågresa med mycket prat, mat och musik var vi äntligen framme. En massa fjärillar hade flugit in i min mage under resan. På perongen stod Åses kusin + sambo. Vi slängde in våra överproppade ryggsäckar i  deras bil och blev skjutsade direkt till närmast shoppingcenter (Tror kusinen kände av vår shoppingabstinens). Till min lycka hittade vi en massa klädesaffärer och tygaffären "Furulund" (ni vet den som hade postorder innan). Några shoppingkassar senare åkte vi till vandrarhemmet där vi slängde in vår packning för att hinna en snabb affärsöverblick inne i stan. Ytterligare några shoppingkassar senare gick vi hem till vandrarhemmet igen. Vi bytade om, mötte upp Erika (åses kusin), drog till en pub och käkade. Blev lite dans frammåt kvällen också. Riktigt lyckad dag med hög nivå på vänskapsbarometern! Tack!

Efter ett par timmars sömn var det dags för den stora dagen! Vi gjorde oss i ordning, lämnade vandrarhemmet, lyxfrukostade oss på Espresso och plockade upp kartan. Utan några problem hittade vi till skolan ganska snabbt. Får dock tacka Åse för det. Mitt lokalsinne = 0. Framme på skolan blev det en hel del fotografering av elevarbeten. Otroligt duktiga elever! Kände mig en aning utklassad... Samlade på mig en massa information iallafall. Lyssnade på foredrag om skolan, papper, kataloger. Pratade dessutom en hel del med en tredjeårselev (utbildningen är 5 år). Hon var verkligen jättetrevlig, och kom också från skåne från början. Vi pratade om allt; vad hon hade gått för förberedande innan hon började, vad hon hade gjorts för intagningsprov, hennes projekt och sammarbete med "ellos", var man köper material, skolan. Ahhh! Så himla härligt att prata med nån som har samma dröm som en själv!
Skolan verkade iaf jättebra! Med tillgång till lokalerna dygnet runt, egen "ateljé", egna vävmöjligheter, utbytesår osv. Enda kruxert är väl intagningen...200 pers söker varje år. 15 kommer in. Odsen är alltså inte höga. Och med tanke på att jag har gått en o-estetisklinje utan alla ämnen som krävs för modedesign, behöver jag läsa minst ett år förberedande kurser innan jag ens har en chans att komma in på linjen. Men man ska leva på sina drömma, right? Jag tänker inte ge upp. Kämpar fan så mycket hellre för det jag brinner för än att ta första bästa lediga utbildning bara för att få jobb snabbt.
Jag är taggad nu!

Vi stannade på skolan till de nästan fick kasta ut oss (där fanns ju så mycket att se och så många att snacka med). Vi den är tiden hade vi fortfarande en del timmar att fördriva tills tåget hem skulle gå. Så vi knatade till textelmuseet och hoppades på att är skulle vara öppet. Och det var där! Just nu har de dessutom en fantastisk utställning av årets Nordic Award in Textiles pristagare; klädkonstnär Anne Damgaard. Fantastiska klänningar (Bilder nedan)! Finaste på länge. Tittade också på gamla textilprodutionsmaskiner, allt från handsymaskiner till stora vävstolar. Intressant! Vi tittade också på en utställning där man fick se kläder från alla 1900-talets årtionde. Inspirerande!

Efter många positiva intryck, skratt och inspiration var det åter dags att åka hem till skåne och höra begripbar dialekt <3.
Vill tacka Erika + sambo för allt taxikörande och guidande i stan! Och Åse, för att hon hade tålamod att hänga med på allt utan att klaga det minsta! Tack! Bästa helgen på länge!


Textilhögskolan


Textilmuseet


Kommentarer
Postat av: Living

Skönt att höra att din helg var så lyckad! Verkligen glad för din skull och jag hoppas att det går bra för dig framöver när du har ditt mål nu ;) Vad det låter som. Ska sluta stalka din blogg nu, har själv varit taggad på hur det skulle gå för dig :) Jätteglad för din skull iallafall!

2009-02-02 @ 23:46:12
Postat av: Trullan

ÄLSKAR DIG :P Mohah hade en skit skoj hälg.. Inte den minsta jobbig :D Bara massa kul!!!!! YEAY för allt..

Tänker avsluta det hela med ett ord bara för dig katti: stenväg ;)

löv, peace o lite understanding

2009-02-04 @ 21:39:19
Postat av: Trullan

ÄLSKAR DIG :P Mohah hade en skit skoj hälg.. Inte den minsta jobbig :D Bara massa kul!!!!! YEAY för allt..

Tänker avsluta det hela med ett ord bara för dig katti: stenväg ;)

löv, peace o lite understanding

2009-02-04 @ 21:40:55
Postat av: katti

Alla får stalka min blogg:) Lite det bloggar är till för ^^.

2009-02-05 @ 22:02:45
URL: http://stilikt.blogg.se/
Postat av: katti

Tack än en gång för att du ville följa med tönten:) <3

2009-02-05 @ 22:07:15
URL: http://stilikt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0