balklänningen, season 2, episode 8

Go' kväll!
Ikväll har jag sytt på balklänningen. Sydde två rosetter med två olika metoder. Rosetten ska sitta i ryggens ringning, i höjd med svanken. Jag sydde en "vanlig" rosett och en rosett som är uppbyggd av samma sorts veck som kantbandet upptill på klänningen. Den sista metoden var tidskrävande. Kan säga att jag är väldigt trött på att mäta och stryka veck just nu. Det är alltig svårt att bedömma hur mycket tyg som går åt vid veckning. Jag tog lite för lite på bredden märkte jag när rosetten nålades ihop. Jag vill ha den mer "puffig" än vad den blev så om jag väljer den typen av rosett tänker jag förlänga bredden på den eller göra om den helt (hoppas inte det behövs!). Nästa gång jag syr på balklänningen ska jag fixa till rosetten, sy "band" till rosetten samt fixa klart ovandelen på klänningen. Sen är det bara upplägget kvar! Till det behöver jag skorna först så det blir en dag i stan senare i veckan.

Bild kommer imorgon. Serven klöddar tydligen.

Sov gott!
Natti/Katti

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0