Recycling chocolate

Ännu ett designarbete klart. Upggiften denna gång var att designa en chokladask. Kriterierna som skulle vara uppfyllda var att förpackningen och chokladen skulle vara miljöväliga och samtidigt sälja Lund som stad. Arbetet bestod av ett inspirationskollage, idéskisser, layoutförslag, beskrivning av arbetet, och själva asken i ett 3-dim.format. Jag bjuder på beskrivningen av arbetet och en bild på chokladasken+chokladen. Enjoy!
(Beskrivning är egentligen utformad som en tidningsartikel.)



Lundachoklad

Recycling chocolate

  

Visst börjar vi bli trötta på alla plastiga sourvernier som städerna säljer? De hamnar ändå i soptunnan till sist, och förstör miljön. Den nya flugan i Lund är att propagera staden med hjälp av choklad. Självklart levereras den i en lyxig miljövänlig förpackning

  

Miljövänliga produkter är väldigt "på tapeten" just nu. Snart börjar turisterna strömma in till städerna i takt med solljuset. Städerna i sin tur konkurrerar om besökarna med hjälp av sevärdigheter, händelser och souvernier. Vi på Polhemskolan bestämde oss att slå samman den miljövänliga aspekten och den propagerande effekten, för att göra reklam för Lund. Detta resulterade i en miljövänlig ask, innehållande choklad.

  

Från tanke till handling

Jag började med att sätta mig ner och brainstorma om vad som egentligen kännetecknar lund. Med hjälpa av egen tankeförmåga och turistbroschyrer kom jag så småningom fram till att Lund har ganska mycket att erbjuda utåt. Lund består t.ex. av domkyrkan, studenter, stadsbiblioteket, mysiga caféer och cyklar. Jag kom fram till att det sistnämnda representerar alla områden i lund bäst, jag menar hur många gånger har du inte behövt hoppa undan för en cykel som kommer susande i högsta fart, och hur många gånger har du sett en ledig plats i de cykelställen som finns utplacerade i staden?


Förpackningen, viktig miljöaspekt

Jag började skissa upp förslag utifrån idén. Med hjälp av mina ritningar på förpackningen, började jag skapa den. Det färdiga verket bestod nu utav en rätblockformad förpackning, liknande en tunnel, med utdragbart innehåll bestående av små cykelställ i grönt miljövänligt papper. Själva förpackningen är gjord utav en pappersmassa bestående av tidningspapper, som sedan är klätt med ytterligare ett lager tidningspapper för att få en snygg yta. Här får jag också in det miljövänliga kretieret, genom att återvinna vanligt tidningspapper sparar vi både på miljön och på pengarna. För att visa en bild av lund, handlar alla artiklarna på kartongen om just Lund. Då kan man få sig en överblick om vad som händer i staden samtidigt som man mumsar på sin choklad. Förpackningen är ganska stor och innehåller relativt många, lite större, chokladbitar. Detta har jag valt att göra eftersom jag vill ge en paketkänsla på kartongen, det ska kännas som att man får en gåva när man tar emot kartongen. Chokladen vänder sig till alla åldersgrupper, från stora till små.


Chokladcyklar

Det är hos själva chokladen som cykelidén kommer in i bilden. Jag har valt att utforma chokladbitarna i asken som cyklar. Även här syns både kriterierna för att sälja lund och den miljövänliga biten: Cyklar sparar på miljön och samtidigt kännetecknar de lund. Kakaobönorna, som chokladen består av, är kravodlade. Chokladcyklarna är ca 7*5 cm och består av vit och mörk choklad. En förpackning choklad består av 15 stycken cyklar. Namnet på chokladen: "Lundachoklad, recycling chocolate", syftar både på cyklarna och att kartongen är återvinningsbar.

                     

                     


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tyvarr for mycket text for mig att lasa.. Men jaa alskar dig (L)

2008-02-06 @ 00:54:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0