Designarbetet

Nu Äntligen kommer mitt designarbete. För er som inte har läst tidigare inlägg, så har jag min designgrupp i skolan fått en uppgift som består av att designa outfits till Ola Salo och Madonna och till mig själv. Ola och Madonna är nominerade till filmen "Framtiden" på Oskarsgalan så temat på kläderna ska vara framtiden. Vi fick välja valfri ritteknik när vi gjorde arbetet. Dock är jag lite fjäskig, haha, så jag har gjort en liten minimodell på Madonnas klänning =)

Här kommer Motiveringen varför plaggen nedan är "framtiden!

När jag tänker på framtidens kläder tänker jag funktion, teknisk funktion. I framtiden kommer allt vara mycket mer tekniskt, även så kläderna. Detta hade jag som baktanke när jag designade plaggen till Ola och Madonna. Deras kläder är smutsavstötande med hjälp av nanoteknik. Det finns även små sensorer i deras plagg som samlar upp energi i form av strålar från solen eller rörelseenergi från kroppen. Energin kan sedan, vid behov, omvandlas till värmeenergi som sänds ut från plaggen ut till hela kroppen. Energin kan också omvandlas till "kall värmeenergi". Detta gör att man kan ha hur mycket eller hur lite kläder på sig som man vill, oberoende på årstider. Då är vi förberedda på de olika drastiska klimatskilldnaderna som växthuseffekten ger oss. Även assesoarerna är tekniskt fungerande. Innanför Ola Salos solglasögon finns även internetfunktioner som man kan växla till när man stänga av omvärlden. Madonnas armband har jag gett samma tekniska funktion.


Estetiskt sätt tror jag att plaggen i framtiden kommer visa mer drastiska siluetter än dagens plagg. Detta vill jag visa med madonnas "vingar" på korsetten & den stora kjolen och Olas krage på västen och hans tighta byxor. Jag tror även att framtiden kommer ge oss nya idéer till material till klädesplagg, Vi kommer börja leka mer med olika material, och blanda som vi vill. Jag valde att blanda in korrigerad plåt i Madonnas korsett och Olas väst och en kroppsmålning på Olas bröst, för en mer spännande effekt. Även här tänkte jag på det tekniska. Man kan när man tröttnat på metallplaggen, lämna in dem i en maskin, liksom man pantar flaskor. Man väljer en ny modell man vill ha och vipps kommer samma plåt ut fast i en annan form. Metalldelarna är fodrade med svart fuskläder för att ge ökad komfort.



 Jag har även tänkt på hur jag tror artisterna vill ha kläderna när jag designade dem. Madonna gillar att ha på sig kläder med badräktsskärning nertill. Detta ville jag återge i korsettens form. Ola gillar att visa sitt bröst och därför fick han en kroppsmålning, som känns lite mer påklätt för en galapremiär


Min klänning valde jag att inte göra så framtidinspirerad, eftersom jag tycker att det är artisterna som ska stå i fokus och synas, inte jag. Så jag valde att göra en ganska nutida modell på klänningen, baby-dolllmodell med ballong effekt nertill. För att visa att min outfit hänger ihop med Olas och Madonnas har jag gjort ett armband i samma korrigerade plåt som delar av deras plagg är i.


image102



(Ursäkta bildkvalitén, både jag och kameran är fucked up)


Kommentarer
Postat av: Erik

Du är så sjukt satsig i detta ämnet^^ MEn snyggt blev det iaf :D, din beskrivning låter väldigt otrolig med dagens teknik dock :P Men men, bra blev det iaf :]
Grattis!

2007-11-24 @ 23:56:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0