Empire State och Madame Tussauds

Gårdagen var en väldigt intensiv ledig dag...

Klockan 08.00 ringde det hatälskade alarmet på mobilen och efter två snoozningar insåg jag att jag var tvungen att gå upp för att inte bli för försenad...40 minuter senare mötte jag upp Nya Zeeländaren Kushla på Bedford och vi tog tåget in till 34th street på Manhattan.

Två kvarter senare befann vi oss utanför Empire State building! Turist-time! Vi tog hissen upp 86 (!!) våningar i byggnaden. Glad för att de hade hiss.. Väl ute ur hissen blev vi guidade ut till en "balkong" som sträckte sig runt hela byggnaden. Vi gick ut och möttes av en fantastisk utsikt! Hela New York sträckte sig under oss! Inte visste jag att staden i fråga hade så många broar! Och hälften av arean består av vatten. Riktigt kul att se! Kunde även se Frihetsgudinnan på Librity-Island, och alla andra små öar. Träffade även på ett par fotogentetiska duvor där upp. King kong gömde sig dock väl (Det är på empire state han klättrar på i filmen). Ca 200 bilder klickades av vid detta besök.

Vi tog hissen ner igen till den mindre rena luften ute på gatan. Vi kände oss inte mättade och begav oss till nästa turistmål som var planerat som MOMA (modern konst-museum). När vi kom dit fick vi reda på att om vi kom tillbaka klockan 16.00 skulle vi få gratis inträde. Snåla som vi är bestämde vi oss för att fördriva tiden nån annanstans framt till dess. Det blev en lunch bestående av Cocosnötssoppa med kyckling och en promenad. På promenaden gick vi förbi Madame Tussauds, vaxdocksmuseumet. Vi bestämmt oss spontant för att gå in där.

Första upplevelsen när man kom in i rummet med dockorna var lite skrämmande. De såg så verkligt ut och det kändis som man var på nån kändisgala. Men allt stämmde ju inte riktigt, de rörde sig inte! Man vande sig snabbt och många bilder klickades av. Vi var väldigt turistiga och posade med dockorna..Jag har nu offentligt pussat Brad Pitt och Blivit hoomie med Einstein. Det var också kul att se hur långa kändisarna är (dockorna är i skala 1:1). De flesta kändisar är väldigt korta! Jag är nästan i samma längd som John Travolta och är till och med längre än både Prince och Jennifer Aniston! Ett besökt jag rekomenderar att göra!

När vi hade fått nog av autografskrivande bestämmde vi oss för att åka tillbaka till MOMA eftersom klockan närmade sig 16.00. När vi kom dit möttes vi av en 100 meters kö in. Det var fler än vi som hade upptäckt att inträdet var gratis efter klockan 16.00. Vi ställde oss i kön ett par minuter med upptäckte ganska snabbt hur trötta vi var när vi väl kände efter så vi beslöt oss för att fortsätta turistandet nån annan dag.

Hemma i lägenheten hade jag ca 1,5 timmes paus innan det var dags för nästa arrangemang; Dansuppvisningen som jag och Helena sydde kostymerna till. Så efter lite påfyllnad i magen, skypande och ombyte var det dags att taq tåget in till Manhattan igen. Det kändes ganska mäktigt att kunna säga "Hi, I have a allready paid ticket, Im doing the costumes to the show, with Helena Fredriksson".

Showen var väldigt modern dansig..Väldigt konstnärlig men det var väldigt intressant att se!

Nu är det dags att börja avsluta inlägget och börja min Lördag. Idag blir det shopping (Hört att topshop har stor rea..). Blir kanske en promenad i C-park också om min dumma fot vill hålla. Den är kass igen. Gah!

Ha en bra kväll, sveare! :)
LÖV

Utsikten från Empire State!


Utsikt!


YO! What's up?!


Travoltan!


Hendrix!


Mike Jagger

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0