Thanksgiving!

Amerikanarna älskar verkligen högtider och utsmyckningarna som hör där till..Igår var det dags för Thanskgiving! Så här såg min dag ut:

Klockan 07.30 stiger jag upp ur sängen, äter frukost och gör mig ordning. Sen tog jag tunnelbanan in till Harald Square där den årliga Thanksgivingparaden går förbi. Gatan var avspärrad och ville man se paraden riktigt bra var man tvungen att köpa biljetter för att ta sig över avspärrningen. Detta gjorde dock inte jag, utan valde att stå lite längre bort och titta. Varje "deltåg" i paraden har alltid ett tema och huvudpersonen i temat är i form av en jätteballong. Jag såg Ballongerna väldigt bra där jag stod, resten av tåget fick jag tyvärr bara några skymtar av. Men det var kul att få vara där, och få ta del av det live (tror det brukar sändas på svensk tv ibland "Macy's thanksgiving parade").

Efter paraden tog jag tåget direkt till Stina för några timmar studier. Jag lärde mig konstruera detaljerna till en kavaj, dvs, insnitt, paspoalfickor, krage, sprund och knäppning. Det blev väldigt mycket information i mitt huvud under ett par timmar. Får hoppas att jag inte glömmer allt med en gång. Ska renskriva mina anteckningar imon.

På kvällen bar det sedan iväg på Thansgivingmiddag hos Molly! De flesta av mina kompisar här åker hem till sina föräldrar i som bor i nån av de andra staterna på thanksgiving, men vi var 10 personer som var kvar så vi firade tillsammans. Vi hade knytkalas. Hade lite svårt med vad jag skulle ta med mig, eftersom alla är veganer och jag vet inte riktigt hur man lagar sån mat..Såg tog med mig lite melon, mango o vindruvor. Haha, kanske inte passade in med den övriga maten, men äh! Lite synd att jag missade riktigt trationell thanksgiving mat, men tydligen var en del rätter på borden väldigt tackmiddiga, som t.ex de kokta tranbären, sötpotatis osv. Allt var jättegott och jag kommer ha med mig massa goda recept hem till sverige!

Förrutom att äta så hade vi en sån där "tack rundgång". Ni vet som på filmer när de håller varandra i händerna runt bordet och alla säger vad dem är tacksamma för. Fast vi stod på golvet, haha, men ni fattar poängen. Allt från hunden till livet tackades av olika personer. Vi fick även en liten minikonsert av Sarah som tog fram sin gitarr och sjöng för oss. Hon sticker på turné efter jul förresten. Väldigt talangfull tjej!

Sen var det dags att dra sig hemmåt för min del. Jag planerade att lägga mig tidigt för nästa morgon var det BLACK FRIDAY (idag). Skriver ett nytt inlägg om det. Det var kul att fått uppleva Thanksgiving och det var en väldigt mysig och lugn kväll med trevliga människor!

Tack mamma o pappa för godiset ni skickade! Fick det i förrgår. Uppskattas! LAAAAAAAAAAKRITS!


Macy's Thanksgiving Parade


Macy's Thanksgiving Parade
'

Thanskgivingmat. Nån nötgrej med squash


Kokta päron (Tranbär lades sedan på dessa, mkt gott!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0