Brooklyn botanical garden and MOMA

Fredag
Fredags morgonen började med ett sms från Stina som sa att hon behövde jobba på en grej och ville skjuta upp dagens jobbplaner till lördagen om jag kunde det. Efter lite runtringningar och schemaändringar bestämde jag mig för att träffa henne på lördagen och hitta på nått annat denna dag.

Efter ett sms till Kushla (Nya Zeeländskan) var dagens turistplaner satta: Ett besök till Brooklyn botanical garden och till konst museet MOMA (Museum Of Modern Art). En timme senare satt vi på tåget med riktning downtown. Vi klev av tåget på Pasific station och började promenera åt det håll vi trodde var rätt riktning. Visst kom vi fram till ett miljöigt ställe, men det visade sig vara Pasific Park. Vi satte på oss "förvirrade turist"-blicken och inom loppet av 5 minuter kom det fram en amerikanare och frågade om vi behövde hjälp. Efter lite vägbeskrivning insåg vi att vi bara var två kvarter bort från Brooklyn Botanical Garden. Kattis lokalsinne sviker aldriiiig..

Vi promenerade runt i "trädgården"
ett tag och såg allt från coola växer (kaktusar och sånt därande) till lite mindre coola…I trädgården fanns det också tre stora växthus med olika teman. Vi gick runt i regnskogen, öknen och i tropisk miljö. Det var dock lite komiskt att jag i "regnskogen", hittade växer som vi har i vår trädgård i lilla Sverige. Utomhus, i själva "trädgården" fanns inte supermycket att se, eftersom blomstersäsongen nästan är över. Hittade iallafall en del fina växter och många bilder knäpptes av på kameran. Även utomhus hittade jag skyltar med växter som vi har i Sverige i vår "vanliga natur", som t.e.x tallgranar... Besöket hit kändes okej, betyget 3/5 får det. Kul att ha varit där men jag kommer inte åka dit igen, innan jag åker hem. Ett plus till kompostavdelning som lär ut hur man komposterar rätt. Känns som att amerikanarna behöver bli lite mer miljömedvetna ibland. Ett minus till att trädgården låg mitt i "stan" med massa ljud och bilar runt om.

Eftersom man inte fick äta i Botanical garden promenerade vi över till Pasific park med vår redan köpta picknick. En Brie/advokadomacka slank snabbt ner under solen, när vi satt i alla fina höstlöv. Vi tog en promenad i parken innan vi begav oss till tunnelbanan igen och jag måste erkänna att jag nästan tyckte mer om parken än botaniska trädgården. Parken var full av fina höstlöv i röda toner och i mitten mynnade en å ut sig i en sjö. Där fanns också ett jättefint vattenfall och en stor scene som jag gissar på är till för sommaruppträdande.

När vi kom till stationen insåg Kushla hur trött hon var och att hon ville hoppa över besöket till MOMA. Men jag beslöt mig för att själv gå till museet. En halvtimmes tunnelbanetur senare befann jag mig i en överfull lobby till museet. Det var fler än jag som visste om att det var gratis inträde efter 16.00, fredagar. Men intcheckningen och garderoben gick fantastisk fort och snart var jag inne i den första utställningssalen. Salarna bara fortsatte och väggar efter väggar var fulla av vacker konst. 5 våningar bestod museet av och efter att besökt alla dessa var jag ganska slut. Kroppen ville ha middag! Det var dags att ge sig hem för lite matlagning. Att besöka MOMA rekommenderar jag varmt! Min favoritavdelning var rummet med gamla utklipp från musiktidningar om artister, konserter, bilder på artisterna osv.

När jag kom hem blev det en middag bestående av nått som jag redan har glömt (minnet..). Efter detta bar det iväg till Nova för att göra sig ordning för kvällens röjj! Vi träffade upp lite folk på vår stammispub här i Brooklyn för att senare dra vidare till nästa pub där vi blev bjudna på drinkar eftersom ägaren råkade fylla år, bra timing! Resten av natten spenderades på en Latinamerikansk/afrikansk klubb med mycket dans och lite utrymme! Efter att övat upp mina salsamoves i 4 timmar begav det sig haltande hemåt för vår del. Och aldrig känns sängen så skön som efter en natt med dans.


Brooklyn Botanical Garden


Brooklyn Botanical Garden


Brooklyn Botanical Garden

Pasific Park


Tavla gjord av gamla notpapper och tidningsurklipp. MOMA


Tavla av cigaretter! MOMA


Väggen med gamla konsertutklipp! MOMA

Kommentarer
Postat av: michelle

Är det ett nytt ord man ska säga nu? MOMA.

Detta är så MOMA!

2009-11-26 @ 15:25:23
URL: http://thebrokenbirds.blogg.se/
Postat av: katti

haha, njae, museet heter d! :P

2009-11-27 @ 12:46:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0