Framtidsplaner

Hejhej!
Sitter och har beslutsångest inför framtiden. Tänkte att det kanske hjälper att skriva av sig. Om ca en månad måste jag söka in till högskolor..Vilken ska man välja och ska man läsa direkt? Det finns så många val.Jag tror jag är ganska klar i att jag vill flytta hemifrån iallafall, känna på hur det är att ha eget och slippa ta hänsyn till någon annan ett tag. Kunna bestämma sina egna regler. Jag har, som det ser ut nu: två alternativ om hur jag vill göra till hösten. Det första alternativet är att ta en paus från allt pluggande ett tag, och sticka utomlands och jobba. Just nu ligger England närmast hjärtat. Jag har en kompis som också funderar på detta alternativet så vi har pratat om att sticka dit tillsammans i ett år för att jobba och leva loppan. Men jag kommer sakna min symaskin, det är nog inte så lätt att släpa med sig den. och frågan är om jag klarar mig ett år utan den, familjen och vännerna. Men jag vill ha lite äventyr, lite utmaningar, se hur mycket jag klarar. Dessutom är jag inte precis bäst på att snacka engelska, och inget jag helst gör frivilligt. Därför hade det varit ganska bra att bo i ett engelsktalande land ett tag, bara för att tvinga mig själv att prata engelska. Dessutom ser det bra ut på CV, intagningsprov och även senare i livet att ha jobbat utomlands. Jag har även kollat upp korta designkurser i England för att inte släppa designen helt under det året, för det tror jag inte att jag skulle klara. London är väl den stad som är mest lockande i England, och det är väl även där de med de extrama stilarna livnär sig. Inspiration! Me det är dyrt att leva i en storstad..Jobb jag kan tänka mig att man får är nog på Caféer, butiker och hotel. Ett år inom dessa brancher är helt okej. Dessutom jobbar jag ju deltid i klädesaffär nu, vilket ser bra ut på CV:et när jag söker i England. Om jag åker till England "tappar" jag ett år och det kommer dröja ännu längre tills jag är färdigutbildad. Resan kanske ändå är värt det. Livserfarenheter är bra.

Mitt andra alternativ är att börja plugga kläddesign i Borås, eller någon annanstans, redan nu till hösten. Jag kommer tyvärr inte in direkt på modedesignprogrammet eftersom jag har gått naturvetenskaplig linje nu på gymnasiet och därför har jag inte alla estetiska kurser som krävs (mönsterkonstruktion, färglära, m.m). Därför kommer jag få läsa någon grundläggande, enstaka kurser eller liknande. Har mejlat syon på högskolan för att få hjälp. Boende blir antagligen studentrum i nån månad, för att lära känna folk, och sen förhoppningsvis en egen etta. Men jag kommer sakna vänner och familj även där :(. Men nån av symaskinerna får självklart följa med!:) Riktigt sugen på att komma igång med modedesign, men samtidigt är jag så himla skoltrött just nu. Jag tror dock att jag kanske hade klarat att börja plugga nu till hösten ändå. Jag menar, jag ser inte designen som "skola och pluggandet". Sy och design är något jag tycker är kul och lever för, därför är jag så taggad på att börja så snart som möjligt. Antagligen blir det till att söka deltidsjobb för att klara av att betala hyra..

Jag längtar verkligen till att få en egen lägenhet, få ha ett eget ställe och framförallt: få inreda det från grunden (nästan iallafall)! Har börjat packa på mig "flytta hemifrån saker" nu. Förra veckan köpte jag rosa grytlappar med rosor och en tepåse för lös-te. I julas fick jag fina örngott och Latte-muggar med tillhörande skedar och på min födelsedag fick jag presentkort på Ikea <3.  Av presentkortet köper jag nog svarta fyrkantiga mattallrikar, bestick och glas. Jag köper inredning  när jag hittar nått fint, så slipper man köpa allt på en gång sen plus att det är så roligt att shoppa sånna saker! Har sett massor av fina stora canvastavlor, men det tänker jag inte köpa förrän jag ser hur lägenheten/studentrummet ser ut. Kommer lägga till en egen kategori om inredning här på bloggen där jag visar mina prylar.
Just nu innehåller min "Flytta hemifrånlåda":
*6 st Latte-muggar
*Handduk
*Rödvitrutiga kokboken
*"Tepåse"
*Latte-skedar
*Örngott
*Svensk-engelsk lexikon
Inte mycket, men en bra början! Just nu borde jag fokusera mer på vad jag ska göra till hösten än vad jag ska köpa för grejor.. Jag tror att jag kommer söka in till högskolorna nu nästa månad och kanske även England (jobb o ev skola). När jag fått besked om intagningen kan jag ta ställning till min framtid. Fortsättning följer..

Det var allt för denna gången. Hoppas det inte var ett allt för tråkigt inlägg, men detta är vad som rör sig i mitt huvud just nu! Ha det super!
//Kram, Katti

grytlappar: Söstrarna Gröne

Tepåse: Bolagret

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0