Ett extra skinn?

Med tanke på komentaren jag fick på skinnjackan i förra inlägget tänker jag berätta om min olyckliga relation till denna go'bit. Jag vet inte var jag står till det där med äkta skinn längre. Jag har alltid sagt att jag aldrig tänker ta på mig en jacka sydd i äkta skinn eller äkta päls. Men när jackan hänger där mitt framför dig och strålar med sitt underbara röda foder börjar du tänka om, jag lovar dig. Så jag köpte jackan iallafall...Men efter en vecka av dåligt samvete gick jag tillbaka med den. Nä, det handlade inte om pengarna i detta fallet. Skinnjackan var av äkta skinn...Det kändes inte rätt. Alla skröner jag har hört om hur djur misshandlas för att vi ska få fina plagg skrämmer mig. Jag vill inte gå runt och stoltsera med att jag har bidragit till ett djurs lidande. Samtidigt så är jag tvetydlig där..Jag äter ju kött.

Så ska man tro på alla skröner? Jag vet inte, jag har funderat mycket..De finns ju de företag som tillverkar kläder av restprodukterna som blir över vid slakt till kött. Då tycker jag det är okej att köpa jackan; om skinnet ändå blir över och ska slängas efter köttet har används. Men hur ska man veta hur läget ligger till för just den skinnjackan som man vill köpa? Borde man införa någon slags märkning av plagget som säger att skinnet är en restprodukt? Men det skulle nog inte de illigala skinnföretagen tycka om... Jag, som konsument hade iallfall kännt mig tryggare om jag vetat att djuren som min jacka består av har behandlats på ett bra sätt och inte bara odlats för att bli ett klädesplagg. 

De mesta man hör om kläder och djurmisshandel. handlar om päls, dvs pälsjackor. Där står jag iallafall fast vid min åsikt. Pälsjacka tänker jag aldrig ta på mig! Det är inte ens snyggt. Nej, jag är ingen modeslav.

Vad gör man då om man inte vill köpa en jacka av äkta skinn? Man tittar efter en syntetisk version av samma modell. Men även här borde man tänka till. Är syntetiskt så mycket bättre än en äkta, obehandlad jacka? Jag menar ur miljösynpunkt. Jag håller just nu på att skriva ett arbete om konventionella vs ekologiska kläder, i skolan. Jag har via arbetet upptäckt att ett syntetiskt plagg genomgår många processer där kemikalier är avgörande. Utsläppen av kemikalieförenat vatten bidrar till en sämre miljö. Och då påverkas djuren ändå. och vi männsikor.

Jag kan inte komma fram till vilket som egentligen är bäst. Det finns så många aspekter på båda alternativet. Vilket väger tyngs? Vad tycker ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0