Helgen

Den sista helgen är i NY är nu snart slut..och såhär spenderade jag den:

Fredag
Dagen började med jobb hos Steavie där jag sydde klart kostymen till hennes film! Det var sista arbetsdagen där så jag är väldigt nöjd att jag hann klart. Nu är det bara att vänta på en kopia av filmkopian, i brevlådan.

Jobbdagen slutade tidigt och jag bestämmde mig för att hinna kryssa av ännu en turistattraktion på min lista innan kvällens anskomst. Så jag hoppade på tunnelbanan, med riktikting uptown. Och denna gången åkte jag väldigt upptown. På 77th street hoppade jag av och begav mig till fots till 82nd street. På denna gata ligger nämligen MET (Metropolitan museum), ett konstmuseeum. Byggnaden var helt fantasktigt! Jag knatade runt och kulturiverade mig ett par timmar innan jag kännde mig nöjd. DÄr fanns så mycket att se och tror inte att jag orkade mig igenom ens hälften. Så här efter 3 museumbesök känner jag mig ganska mätt på det hela. Mitt favoritmuseeum här i NY måste ändå vara MOMA.

Kvällen närmade sig och jag begav mig hemmåt för att laga lite näringsämnen. Senare befann jag mig hos Nova, där vi hade tjejkväll. Vi tittade på "Ten things I hate about you" och gjord avancerad manikyr med minipenslar. Mysigt!

Lördag
Lördagen blev en av de där dagarna jag underskattade tiden igen.. Efter ett par timmars pratande på skype med Sverigingar beslöt jag mig för att hinna gå över Brooklyn Bridge, handla mat och besöka Century 21 (outlet) på ca 3 timmar (tågresa ej inräknat..). JAg hann nätt och jämnt hem igen innan det var dags att ge sig av till en kyrka bredvid Central park. Luciavisning stod på schemat och Anna stod i kören. VÄldigt proffisionellt framförande! Och lite extra cred till solosångaren som lät som Peter Jöback! Dock konstigt att höra så mycket svenska på en gång!

Efter kyrkan blev vi mindre strikta och det begav sig ut på en liten partyrunda med lussekransar i håret! Gissa hur många amerikaner vi har lärt om Lucia nu! Måste ju sprida lite almänbildning! Natten slutade hemma hos mig med golvtorning från en översvämmad toalett (igen!).. Men men, sånt man får ta här. Avloppssystemen är inte de bästa i NY. Det var en galet kul natt iaf!

Söndag
Idag var det lussebak och mys hos Malin och Nova! Nu har jag bakat årets första lusekatter, och oj, vad bra jag är på det. Jättegoda! haha. Massa vegmat och nytt folk blev det också. I bakgrunden spelades svenska jullåtar och vi försökte förklara Lucia än en gång för amerikanerna på kalaset. Ingen lätt uppgift.

Nu är det sängen som gäller. Imorgon blir det tyginhandling och förhoppningsvis skridskoåkning i C-park om vädert vill sig..


MET


Brooklyn Bridge


Lucia i sv kyrkan

Kommentarer
Postat av: Åc

Fina bilder :D O vet hur svårt de är att förklara om lucia ;) hihi

Snart är du dock hemma med folk som känner till tradiotionerna om lucia ;)

Längtar :D Fredag kommer äga fet :)

2009-12-15 @ 15:34:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0