En liten notice från flyget. (publicerat 2 dagar senare)

Nu sitter jag i ett nersläckt plan, på väg hemifrån, till hem. Klockan visar 21.31, fortfarande amerikansk tid. Jag gissar på att de flesta av er sover just nu i Sverige och detta inlägg kommer ändå inte publiceras förrän om ett antal timmar.

Tänkte berätta lite om incheckningen på flygplatsen idag. Det var galet stressigt:

Jag anlände till New Ark Airport ca 15.00, en timme innan incheckning. Lugna puckar tänkte jag. Jag började bege mig till min incheckningsdisk. På vägen passerade jag en bagagevåg och tänkte att jag kunde kontrollväga mitt bagage, trots att jag redan hade vägt det hemma med min bagagevåg. Men tydligen stämde inte min våg exakt på kilona. Heter man Katti så lever man alltid på gränsen och jag var så stolt hemma i lägenheten att jag precis klarade viktgränsen. Men nädå, antingen var min våg fel eller så var flygplatsens våg fel. Jag gissar på att min för 8 dollar kanske inte var i tiptop form trots allt. Så där visade vågen, mitt på flygplatsen, att jag hade sammanlagt 3 kilos övervikt i mina två väskor. Det var bara att öppna väskorna och komma på bästa tänkbara lösning. Det hela slutade med att jag hade knökat på mig 7 tröjor, en väst, en kavaj och 3 jackor, samt 2 scarfar och hade underhållit alla runt omkring på flygplatsen med min sortering. Vad gör man inte för att lätta upp stämningen? Gav också generöst bort en bok till en tjej på bänken bredvid.

Påbylltad som en micholingubbe var det äntligen dags för incheckning. Jag frågade en flygpersonal vart jag skulle checka in och hon visade vägen. Jag ställde mig i kön med mina 56 kilos packning. När kön rörde sig fick jag springa fram och tillbaka för att få med mig mina två resväskor, handbagage och datorväska. När det var min tur att checka in slängde jag en snabb titt på klockan och det visadesig  att jag precis hade klarat tidsgränsen för incheckning. Trodde jag… Personalen som skulle ta emot min bokade biljett sa att jag var på fel incheckning. Gissa om man blev irriterad när man innan hade frågat annan personal på flygplatsen om vägen för att vara säker på att man skulle kom rätt!

Inte nog med att jag var sen, den nya terminalen låg dessutom på andra sidan flygplatsen och jag fick ta flygtåg dit. Stressad som en gnu frågade jag en om personalen där om vägen och hoppades på att hon skulle veta bättre än den första. Hon langade över mig till en kille bredvid  och han var söt och följde mig och till och med bar mitt bagage till terminalen. Han råkade dessutom känna dem i den ”rätta” incheckningen väldigt bra och såg till att jag fick slinka genom trots att jag var sen. Åh, det finns bra människor!

Innan jag fick gå in på gaten var det såklart den vanliga säkerhetskontrollen. Jag strippade av ett antal kläder och alla smycken jag hade hängt på mig, dator, klocka, skor, you name it. Tror jag stod för underhållningen då med. Jag snackade lite med en av killarna i säkerhetsspärren som skrattade åt mig. Jag frågade om det var normalt att folk kom sådär påbyltade. Han sa att det inte var det och skrattade igen. Jag fick tillbaka alla mina saker. Halsbanden hade såklart trasslat ihop sig och killen insisterade på att hjälpa mig trassla ur dem igen. Han hade problem med ett av halsbanden och jag sa att jag kunde lägga det i väskan. Han sa att han skulle köpa ett nytt till mig nästa gång jag kom till NY om han inte klarade att reda ut det. Men det gjorde han, så nu slipper jag åka dit för halsbandet iaf, haha ;).  Den flirten gick inte hem.

 På planet tyckte nog folk att jag var mindre rolig däremot. Jag råkade stoppa upp kön in till sätena när jag skulle ta av mig alla klädlager igen… Det är inte lätt att resa med viktbegränsning på bagaget!

 Och nu sitter jag här som sagt. Känns som jag borde sova, men jag kan inte! Kommer bli en lång dag imorgon, kommer fram 07.10 (sv tid) till Danmark, dvs 01.10 min invanda amerikanska tid. Sen ska jag försöka ta mig till mitt kära hemland om bron är öppen. Obbe (Obama) skulle tydligen tvunget till samma flygplats som mig, samma tid. Ibland är han bra jobbig när han stänger av broar och sånt. Har hört att vädret är ganska busigt där hemma också, så jag hoppas Mamsen och Pappsen kommer fram med fyrhjulingen till flygplatsen. Vem vet, kanske blir det till att spendera en natt med Obbe på Köpenhamns flygplats. Kanske inte helt fel?

Nu dör snart datorn, dags att stänga av! När jag kommer hem i alla ordning igen ska jag skriva ett utvärderingsinlägg om min tid i New York.

Stay in touch!


Ett New York kvällstid. Fotat från flygplanet.


Kommentarer
Postat av: Veronica

Åh, det var så lite så. Jag hoppas att du tyckte om det, om inget annat kan du använda det lilla kakfatet, för det tyckte jag var urgulligt, haha!

2009-12-20 @ 21:20:25
URL: http://v-schultz.blogspot.com/
Postat av: Ina

Haha, du och Obbe. Smeknamn ska de vau! Måste ses! <3

2009-12-20 @ 21:47:38
URL: http://meraina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0